ApaVital aduce în atenție problema pierderilor de apă apărute pe rețelele interioare, costurile generate de astfel de situații neplăcute, deloc de neglijat, fiind suportate integral de utilizatori, în condițiile în care facturarea se realizează în baza citirii indexului contorului de branșament.
Legal, responsabilităţile ApaVital pe rețelele de apă se încheie în punctul de delimitare reprezentat de contorul de branşament, instalaţiile de după acesta fiind instalaţii interioare, private, ce aparţin proprietarilor. Verificarea, întreținerea și administrarea rețelelor interioare sunt atribuții care cad în sarcina utilizatorilor.
În aceste condiții, recomandăm utilizatorilor să monitorizeze permanent rețelele de apă interioare, pentru a elimina riscurile generate de apariția unor eventuale pierderi de apă.
Principalele cauze ale pierderilor de apă care apar pe rețelele interioare sunt:
- defecțiuni la conductele de apă, din cauza uzurii acestora, a unor defecte de fabricație sau a folosirii unor materiale de calitate inferioară
- defecțiuni la îmbinările conductei, din cauza lucrărilor neconforme de montaj
- înghețul conductelor sau a contorului de branșament, pe fondul nerespectării adâncimii de îngheț la care trebuiau pozate conductele, respectiv a neprotejării căminului de apometru împotriva înghețului
- lipsa etanșeității instalațiilor de apă interioare prin folosirea unor improvizații.
Pentru a verifica dacă vă confruntați cu o pierdere de apă pe reţeaua interioară trebuie să procedați în felul următor:
- opriţi toți consumatorii de apă din imobil (robinete, duşuri etc.)
- după ce v-aţi asigurat că niciun consumator de apă nu este deschis, verificaţi contorul
- dacă acele contorului se învârt și înregistrează consum, înseamnă că pe instalaţia interioară există pierderi de apă.
Într-o astfel de situație nedorită, opriți total distribuția apei de la robinetul din căminul de apometru, de după contor, pentru a stopa pierderea, după care luați măsurile necesare pentru identificarea defecțiunii și repararea acesteia.
Pentru preîntâmpinarea apariției unor pierderi de apă nedorite, ApaVital vă mai recomandă:
- când plecați de acasă pentru o perioadă mai lungă de timp, închideți robinetul din căminul de branșament
- securizați accesul în căminul de apometru, pentru a preîntâmpina eventuale intervenții neavenite
- transmiteți la termen citirea indexului de branșament către operator, realizând astfel și o monitorizare periodică a rețelei interioare
- în cazul în care apa nu ajunge la robinetul dumneavoastră sau are o presiune scăzută, verificați în primul rând să nu aveți o pierdere pe rețeaua interioară
- protejați căminul de apometru și componentele sale împotriva înghețului, pe întreaga perioadă a sezonului rece
- instalați regulatoare de presiune, atunci când rețeaua interioară este realizată din materiale de o calitate mai scăzută.
Precizăm că pierderile de apă de pe rețelele publice sunt pierderi tehnologice ale ApaVital, prevăzute de normativele în vigoare, care nu se regăsesc pe facturile utilizatorilor, aceștia plătind doar ceea ce se înregistrează pe contorul de branșament.