Integritate instituțională

Aderarea reprezentanţilor şi salariaţilor APAVITAL S.A.

la valorile fundamentale, principiile, obiectivele şi mecanismul de monitorizare al

Strategiei Naţionale Anticorupţie pentru perioada 2021-2025.

 

Prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului. 

 

Compania APAVITAL S.A., reprezentantă prin directorul său general, dr. ing. Mihail Doruş, urmărind:

  • aplicarea legislaţiei în domeniul de activitate,
  • asumându-şi valorile fundamentale şi principiile promovate de către Strategia Naţională Anticorupţie pentru perioada 2021-2025, aprobate prin hotărârea guvernului nr. 1269/17.12.2021,
  • recunoscând importanţa obiectivelor acestei strategii, precum şi a mecanismului de monitorizare al acesteia,

 

a adoptat o AGENDĂ DE INTEGRITATE,

 

prin care:

  • condamnă corupţia în toată formele în care se manifestă şi îşi exprimă în mod ferm angajamentul de a combate acest fenomen prin toate mijloacele legale şi administrative pe care le are la dispoziţie;
  • aderă la valorile fundamentale, principiile, obiectivele şi mecanismul de monitorizare a Strategiei Naţionale Anticorupţie pentru perioada 2021-2025;
  • susţine şi promovează remedierea vulnerabilităţilor specifice societăţii, prin implementarea sistematică a măsurilor preventive, precum şi consolidarea integrităţii şi transparenţei, prin susţinerea măsurilor anticorupţie şi a standardelor etice profesionale la nivelul companiei;
  • adoptă măsurile necesare pentru evitarea situaţiilor de conflict de interese şi incompatibilităţi, precum şi pentru considerarea interesului public mai presus de orice alt interes, în acord cu respectarea principiului transparenţei procesului decizional şi accesului neîngrădit la informaţiile de interes public;
  • asigură îndeplinirea măsurilor specifice din cadrul Strategiei Naţionale Anticorupţie pentru perioada 2021-2025 ce ţin de competenţa companiei.

 

În acest scop, ca o expresie a valorilor fundamentale expuse, reprezentanţii şi angajaţii companiei APAVITAL S.A. îşi îndeplinesc obligaţiile asumate în vederea:

  • implementării cadrului legislativ anticorupţie;
  • îndeplinirii măsurilor specifice din cadrul Strategiei Naţionale Anticorupţie ce ţin de competenţa companiei;
  • respectării prevederilor privind accesul la informaţii de interes public şi a celor privind transparenţa procesului decizional;
  • consolidării autonomiei operaţionale a structurilor de control şi audit intern şi intensificării activităţilor de implementare a sistemului de control intern managerial;
  • luării tuturor măsurilor necesare pentru evitarea situaţiilor de conflict de interese şi incompatibilităţi.

 

Reprezentanţii şi angajaţii companiei APAVITAL S.A. au datoria ca în exercitarea atribuţiilor de serviciu să respecte valorile fundamentale şi principiile stabilite în Strategia Naţională Anticorupţie, să considere interesul public mai presus de orice alt interes şi sunt conştienţi că nu trebuie să se folosească de poziţia lor în întreprinderea publică pentru obţinerea de beneficii necuvenite patrimoniale sau nepatrimoniale, pentru ei, familiile lor sau persoanele apropiate.

Prin urmare, Planul de Integritate privind implementarea Strategiei Naţionale Anticorupţie cuprinde seturi de obiective generale (OG), obiective specifice (OS) şi, respectiv, direcţii de acţiune, care transpun în practică Agenda de Integritate, după cum urmează: 

OG 1 CREȘTEREA GRADULUI DE IMPLEMENTARE A MĂSURILOR DE INTEGRITATE LA NIVEL ORGANIZAȚIONAL

OS 1.1 – Implementarea măsurilor de integritate

1.1.1.Adoptarea și distribuirea în cadrul companiei a declaraţiei privind asumarea agendei de integritate organizaţională.

1.1.2.Adoptarea și distribuirea în cadrul companiei a planului de integritate, urmare a consultării angajaților și a evaluării de risc conform HG nr. 599/2018 și asigurarea resurselor necesare implementării acestuia

1.1.3.Prelucrarea documentelor de integritate: planul de integritate, codul de conduită etică, regulamentul intern (cap. IX-XI), procedura de etică, integritate şi semnalarea neregularităţilor, procedura privind funcţiile sensibile, instrucţiunile privind conflictul de interese, incompatibilitatea, pantouflage-ul şi gestionarea incidentelor de integritate.

1.1.4.Evaluarea anuală a modului de implementare a planului de integritate și adaptarea acestuia la riscurile și vulnerabilitățile nou apărute.

1.1.5.Identificarea, analizarea, evaluarea şi monitorizarea riscurilor de corupţie, precum şi stabilirea şi implementarea măsurilor de prevenire şi control al acestora, conform HG nr. 599/2018.

1.1.6.Identificarea, evaluarea și raportarea unitară a incidentelor de integritate, conform HG nr. 599/2018, precum și stabilirea unor măsuri de prevenire și/sau control urmare producerii acestora.

1.1.7.Transmiterea contribuțiilor solicitate de secretariatul tehnic și participarea la activitățile de coordonare și monitorizare a strategiei.

1.1.8.Intensificarea utilizării noului PORTAL AL SNA pentru creșterea gradului de informare al publicului despre monitorizarea implementării SNA, a noilor tendințe și evoluții în domeniul integrității.

1.1.9.Consolidarea integrităţii instituţionale.

1.1.10.Creşterea gradului de educaţie anticorupţie a personalului companiei.

OG 2 REDUCEREA IMPACTULUI CORUPŢIEI ASUPRA CETĂŢENILOR

2.1.1. Reglementarea transparentă a procedurilor de obţinere cu celeritate (sau în regim de urgenţă) a serviciilorpublice.

OG 3 CONSOLIDAREA MANAGEMENTULUI INSTITUŢIONAL ŞI A CAPACITĂŢII ADMINISTRATIVE PENTRU PREVENIREA ŞI COMBATEREA CORUPŢIEI

OS 3.1 Îmbunătățirea capacității de gestionare a eșecului de management prin corelarea instrumentelor care au impact asupra identificării timpurii a riscurilor și vulnerabilităților instituționale

3.1.1. Auditarea internă a sistemului prevenire a corupției la nivelul companiei.

OG 4 CONSOLIDAREA INTEGRITĂȚII ÎN DOMENII DE ACTIVITATE PRIORITARE

OS 4.1. Creşterea integrităţii, reducerea vulnerabilităţilor şi a riscurilor de corupţie în mediul de afaceri.

4.1.1. Consolidarea utilizării planurilor de integritate ca instrumente manageriale pentru promovarea integrității organizaționale în cadrul companiei.

 

Coordonatorul elaborării şi implementării

Planului de Integritate

 

 

Prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului 

 

(1) În aplicarea art. 25 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, APAVITAL S.A. realizează evaluări proprii de risc prin care identifică, evaluează și gestionează riscul de spălarea banilor şi finanţarea terorismului, atât la nivelul clientelei şi serviciilor oferite, cât și la nivelul întregii activități desfășurate, astfel încât să poată demonstra că înțelege și administrează adecvat riscul de spălarea banilor şi finanţarea terorismului la care este sau ar putea fi expusă.

(2) Evaluările de risc prevăzute la alin. (1) se actualizează periodic, precum şi ori de cate ori intervin modificări în cadrul evaluărilor naționale și sectoriale, al standardelor tehnice de reglementare în domeniu adoptate de Comisia Europeană și al factorilor de risc prevăzuți de Legea nr. 129/2019.

(3) APAVITAL S.A. a întocmit o procedură (Prevenirea și combaterea spălării  banilor şi a finanţării terorismului) în baza căreia se realizează identificarea, evaluarea și gestionarea riscului (măsuri de diminuare), care să cuprindă cel puțin următoarele:

a) precizarea categoriilor şi surselor de informații utilizate în realizarea evaluării;

b) metodologia de identificare a factorilor de risc relevanți asociați activității desfășurate;

c) modul de determinare a ponderilor asociate factorilor de risc identificați în funcție de importanța acestora;

d) metodologia de luare în considerare a factorilor de risc identificați la determinarea gradului de risc asociat clienților și serviciilor, canalelor de distribuție a serviciilor și, după caz, activității externalizate;

e) metodologia de stabilire și reevaluare a claselor de risc aferente clienților și serviciilor, în funcție de gradul de risc asociat. Periodicitatea evaluărilor se stabilește în funcție de mărimea și natura activității, frecvența și gravitatea deficiențelor constatate în cadrul controalelor interne/Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, a schimbările de reglementare;

f) metodologia pentru stabilirea gradului de risc la nivelul întregii activități;

(4) Evaluarea și gestionarea riscului de spălarea banilor şi finanţarea terorismului de către APAVITAL S.A., cuprinde cel puțin următoarele componente:

a) identificarea riscului de spălarea banilor şi finanţarea terorismului asociat serviciilor oferite;

b) măsurile privind cunoașterea clientelei: utilizarea constatărilor desprinse din evaluarea asupra riscurilor la nivelul activității și fundamentarea deciziei cu privire la nivelul și tipul adecvat al măsurilor de cunoaștere a clientelei;

c) obținerea unei perspective generale asupra riscului asociat clientului, unei anumite relații de afaceri sau unei tranzacții ocazionale prin strângerea tuturor informațiilor necesare în vederea identificării tuturor factorilor de risc relevanți și evaluarea acestora; 

d) monitorizare și revizuire: monitorizarea tranzacțiilor și serviciilor oferite, corelate cu profilul de risc și cu activitatea clientului, respectiv actualizarea și revizuirea în permanență a evaluării riscurilor.