Prețuri și tarife apă și canalizare

Având în vedere:

- Prevederile Legii serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

- Prevederile Legii serviciului de alimentare cu apă și de canalizare nr. 241/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

- Prevederile Contractului de delegare a gestiunii serviciilor publice de alimentare cu apă și de canalizare nr. 48/2009, forma consolidată;

- Strategia de tarifare aferentă Planului de afaceri pentru investițiile în infrastructura de apă și apă uzată dezvoltate de operatorul regional APAVITAL S.A., avizată de Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice (A.N.R.S.C.) prin avizul conform nr. 6.773 din data de 12.08.2024;

- Decizia A.N.R.S.C. cu nr. 60 din data de 08.05.2025, privind ajustarea tarifară a prețurilor și tarifelor pentru serviciile de alimentare cu apă și de canalizare-epurare;

- Decizia A.N.R.S.C. cu nr. 61 din data de 08.05.2025, privind ajustarea prețului apei industriale;

- Decizia Directorului General APAVITAL S.A. nr. 170/18.06.2025;

- Prevederile Legii 141/25.07.2025, privind unele măsuri fiscal-bugetare, art. II, pct. 42 privind modificarea Codului Fiscal, art. 291, alin. 2, prin care cota de T.V.A. pentru serviciile de apă și de canalizare se modifică de la 9% la 11%.;

-  Decizia Directorului General APAVITAL S.A. nr. 201/30.07.2025;

 

APAVITAL S.A. practică la data de 1 august 2025 următoarele prețuri și tarife:

 

 

 

 

Activități/serviciu

Preț/tarif

fără TVA

lei/mc

Preț/tarif

cu TVA

lei/mc

Apă potabilă produsă, transportată și distribuită pe întreaga arie de operare

 

9,26

 

10,28

Canalizare/epurare pentru întreaga arie de operare

din care:

 

8,98

 

9,97

             Canalizare

5,06

5,62

             Epurare

3,92

4,35

Apă potabilă produsă și transportată în vederea redistribuirii*

3,27

3,63

Apă industrială pe întreaga arie de operare 

 

4,57

5,07

 

*Este furnizată pe bază de contract în vederea efectuării activităților de distribuție către utilizatori, doar către societăți comerciale care au ca  obiect de activitate principal captarea, tratarea și distribuția apei și dețin licența pentru serviciul public de apă și de canalizare, eliberată de Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice (A.N.R.S.C).

 

Diferențele între prețurile și tarifele practicate de companiile de apă și canalizare din ţară sunt justificate de criterii geografice, economice, investiționale şi tehnologice.

Distanţa faţă de sursa de apă. Unele oraşe au sursa de apă foarte aproape - chiar în oraş - altele o aduc de la distanţă, ceea ce duce la costuri crescute de energie (ex.: lungimea conductelor de aducțiune care alimentează mun. Iaşi din sursa Timişeşti este de 103 km, a conductei de aducțiune Moțca-Pașcani este de 43 de kilometri etc.).

Aria de operare. Sistemele de alimentare cu apă potabilă, rețelele de canalizare a apelor uzate și stațiile de epurare au costuri mari de întreţinere. APAVITAL S.A. operează rețele de alimentare cu apă potabilă de 4.842 km, rețele de canalizare a apelor uzate cu o lungime de 1.937 km și un număr de 52 stații de epurare.

Tehnologiile de tratare. Normele europene actuale impun standarde de calitate ce necesită tehnologii moderne, dar costisitoare pentru tratarea apei (incluzând laboratoare performante). APAVITAL S.A. este, în prezent, una dintre companiile care respectă riguros aceste norme.

Modul de facturare a serviciilor de canalizare și epurare. În unele arii de operare din România, aceste servicii sunt facturate în proporție de 100%, în timp ce, în aria de operare a APAVITAL S.A., procentul aplicat utilizatorilor de la case este de 80% din apa consumată.

Ciclurile investiționale. APAVITAL S.A. a încheiat un nou ciclu investițional cu finanțare externă și este implicată în prezent în proiecte majore de extindere, modernizare și reabilitare a rețelelor de apă și canalizare. Cofinanțarea ce trebuie achitată pentru investițiile cu fonduri externe este inclusă în prețurile practicate. Unii dintre operatorii din țară, în principal cei care practică prețuri și tarife mai mici, fie nu derulează asemenea investiții, fie implementează proiecte de o amploare redusă.

Politicile locale de investiții. În unele județe, investițiile în reabilitările, modernizările, înlocuirile și extinderile rețelelor sunt preluate parțial sau în totalitate de Unitățile Administrativ Teritoriale (UAT). În aceste condiții prețurile și tarifele operatorilor din aceste județe nu conțin și o componentă investițională. În cazul APAVITAL S.A., un procent de 29,14% din prețuri și tarife se acumulează în fondul IID (Înlocuire, Întreținere, Dezvoltare), urmând ca, până în anul 2029, acest procent să ajungă la un nivel de 35,68%.

Surse financiare diferite. Unii operatori dispun de resurse financiare suplimentare, care provin din facturarea serviciului de canalizare al apelor meteorice pentru toate categoriile de utilizatori (inclusiv către populație), în vreme ce APAVITAL S.A. facturează acest serviciu doar către agenții economici și instituțiile publice.

În aceste condiții, se poate conchide că diversitatea și complexitatea factorilor geografici, economici și tehnologici în contextul cărora își desfășoară activitatea operatorii serviciilor publice de apă și de canalizare și amploarea planurilor și proiectelor investiționale implementate influențează direct tarifele și prețurile practicate de operatori și trebuie luați în considerare pentru o ierarhizare corectă.