Ideea implementării sistemului de management al calităţii a apărut urmare a stabilirii de către top managementul organizaţiei a misiunii şi obiectivelor strategice, în contextul procesului de aliniere la normativele şi standardele de calitate şi de performanţă în domeniul furnizării de servicii publice la nivel european.
Având în vedere cerinţele actuale ale APAVITAL S.A. prin care se impune transparenţa asupra activităţilor şi proceselor desfășurate în cadrul unei organizaţii și un management adecvat, sprijinit în luarea deciziilor pe o serie de indicatori de performanţă calitativi şi cantitativi, implementarea şi certificarea sistemului de management a calităţii este “motorul” prin care, conform misiunii şi obiectivelor strategice ale top managementului, APAVITAL S.A. şi-a făcut publică intenţia de a acţiona pe toate planurile în vederea satisfacerii cerinţelor clienţilor organizaţiei.
În acest context certificarea integrată a sistemelor de calitate şi management de mediu s-a realizat efectiv prin obţinerea certificărilor acordate de Societatea Română de Atestare a Calităţii (SRAC) şi confirmate de Institutul Internaţional de Certificare IQNet astfel:
- Certificat emis de SRAC și IQNet nr. 1228 / 3 din 27 iulie 2011 SR EN ISO 9001 (ISO 9001 : 2015) prin care APAVITAL S.A. care desfăşoară servicii de alimentare cu apă şi canalizare – epurare are implementat şi menţine un sistem de management al calităţii. ISO 9001:2015 are în vedere orientarea companiei APAVITAL S.A. către client şi evaluarea satisfacţiei acestuia, precum şi angajamentul top managementului companiei pentru o îmbunătăţire continuă.
Avantajele obţinute în urma certificării:
- satisfacerea cerinţelor clienţilor, partenerilor de afaceri şi a cerinţelor legale, creşterea credibilităţii şi a încrederii produselor/serviciilor;
- creşterea satisfacţiei clienţilor;
- o mai mare înţelegere a proceselor companiei;
- definirea clară a responsabilităţilor şi a autorităţilor;
- comunicarea internă şi externă îmbunătăţită;
- utilizarea mai eficientă a resurselor şi reducerea costurilor de neconformitate.
- Certificat emis de SRAC și IQNet nr. 299 / 2 din 27 iulie 2011 SR EN ISO 14001 : 2005 (ISO 14001 : 2015) prin care APAVITAL S.A. care desfăşoară servicii de alimentare cu apă şi canalizare – epurare are implementat şi menţine sistemul de management de mediu. ISO 14001:2015 solicită companiei să declare ceea ce face în privinţa controlării şi reducerii impactului său asupra mediului înconjurător.
Avantajele realizate în urma certificării:
- câştigarea şi menţinerea cotei de piaţă prin promovarea unei imagini organizaţionale „verzi” (care protejează biodiversitatea în toate formele ei, care previne poluarea şi abuzul asupra apelor, pământului şi aerului);
- atingerea şi demonstrarea unor performanţe de mediu părţilor interesate, printr-un management tehnic şi economic al problemelor de mediu;
- atragerea investiţiilor etice (utilizarea criteriilor etice, sociale şi ecologice în selecţia şi administrarea portofoliilor de investiţii);
- reducerea costurilor prin o mai eficientă utilizare a resurselor şi reducerea riscurilor producerii accidentelor de mediu.
- Certificat emis de SRAC și IQNet nr. 227 / 2 din 27 iulie 2011 SR OHSAS 45001 (OHSAS 45001 : 2018) prin care APAVITAL S.A. care desfăşoară servicii de alimentare cu apă şi canalizare – epurare are implementat şi menţine sistemul de management de al sănătăţii şi securităţii ocupaţionale. OHSAS 45001/ISO 45001:2018 reprezintă un model de lucru pentru compania APAVITAL S.A. în demersul său de a avea un control mai bun asupra riscurilor profesionale.
Avantajele obţinute în urma certificării:
- crearea unui sistem de muncă cu riscuri scăzute de accidentare şi/sau îmbolnăvire profesională;
- realizarea unui control mai eficient asupra factorilor de risc de accidentare şi/sau îmbolnăvire profesională;
- transparenţa şi eficacitatea managementului sănătăţii şi securităţii ocupaţionale prin transpunerea rezultatelor evaluărilor de risc, auditurilor, inspecţiilor etc. în planuri de acţiuni pentru minimizarea riscurilor de accidente;
- obţinerea unor performanţe superioare din partea angajaţilor, prin asigurarea „stării de bine” la locul de muncă;
- percepţia favorabilă din partea furnizorilor, beneficiarilor şi a societăţii în ansamblu.
- Certificat emis de SRAC și IQNet nr. 26 / 1 din 27 iulie 2011 SR EN ISO 27001 (ISO 27001 : 2018) prin care APAVITAL S.A. care desfăşoară servicii de alimentare cu apă şi canalizare – epurare are implementat şi menţine sistemul de management al securităţii Informaţiilor. ISO/IEC 27001:2018 are la bază confidenţialitatea, integritatea şi disponibilitatea informaţiei în compania APAVITAL S.A.
Avantajele realizate în urma certificării:
- credibilitatea, integritatea şi încrederea conferită clienţilor, angajaţilor, partenerilor contractuali şi acţionarilor că informaţiile şi sistemele informatice ale companiei sunt protejate;
- conferirea unei dovezi autorităţilor că sunt respectate legile şi reglementările în vigoare;
- asigurarea unui plan de continuitate al afacerii şi de recuperare din dezastru;
- creşterea productivităţii prin reducerea riscurilor operaţionale şi o mai mare disponibilitate în exploatarea sistemelor informatice;
- diferenţierea faţă de alţi competitori în cadrul licitaţiilor organizate în cadrul sectorului public sau la încheierea unor contracte comerciale, care implică accesul la informaţii.
- Certificat emis de SRAC și IQNet nr. 291 din 10 iunie 2011 SR EN ISO 22000 (ISO 22000 : 2018) prin care APAVITAL S.A. care desfăşoară servicii de alimentare cu apă şi canalizare – epurare are implementat şi menţine sistemul de management al siguranţei alimentului. ISO 22000:2018 asigură siguranţa alimentelor (apei potabile) de-a lungul filierei, de la captare şi până la consumator.
Avantajele obţinute în urma certificării:
- furnizarea unui produs final sigur pentru consumul/utilizarea consumatorului final (clientului);
- evaluarea şi aprecierea cerinţelor clienţilor şi demonstrarea conformităţii cu cerinţele agreate mutual de clienţi în legătură cu siguranţa alimentelor;
- comunicarea eficientă cu clienţii şi cu celelalte părţi interesate de-a lungul lanţului de distribuţie.
- Certificat emis de SRAC și IQNet nr. SA – 1598 – RO din 03.09.2018 (SA 8000 : 2014) prin care APAVITAL S.A. a implementat și asigură un sistem certificat al Responsabilității Sociale care se bazează pe principiile normelor internaționale de muncă prevăzute în convențiile ILO (Organizația Internațională a Muncii), pe Declarația Universală a Drepturilor Omului și pe Convenția cu privire la Drepturile Copilului ale Organizației Națiunilor Unite. SA 8000:2014 asigură respectarea normelor internaţionale de muncă în compania APAVITAL S.A.
Avantajele realizate în urma certificării:
- angajament demonstrat pentru etica de afaceri responsabilă din punct de vedere social;
- protejarea mărcii companiei;
- reputaţie sporită ca cetăţean corporativ responsabil sub aspect social;
- încrederea consumatorilor şi o percepţie pozitivă din partea partenerilor;
- un mediu de lucru corect, sigur şi echitabil;
- managementul riscurilor comerciale, prin evitarea incidentelor negative şi a expunerii publice ulterioare.
Prin certificare, potrivit definiţiei date de Organizaţia Europeană pentru Calitate (EOQ), se înţelege ,,procedura şi activitatea desfăşurată de un organism autorizat pentru determinarea, verificarea şi atestarea scrisă a calităţii produselor sau proceselor în concordanţă cu obiectivele stabilite”. Prin urmare, certificarea reprezintă o modalitate de atestare a conformităţii produselor, serviciilor, proceselor, sistemului de management al calităţii unei organizaţii, cu un referenţial prestabilit, atestare pe care o realizează un organism neutru, independent de producător şi beneficiar, denumit organism de certificare.
Ţinând cont de domeniul de activitate a APAVITAL S.A., acela de unitate prestatoare de servicii publice, enumerăm mai jos câteva din modurile de abordare din punct de vedere a Strategiei Calităţii activităţilor din cadrul organizaţiei:
- Abordarea centrată pe client este baza tuturor eforturilor pentru îmbunătaţirea calităţii serviciilor publice. Îmbunătaţirea serviciilor trebuie să sublinieze dreptul clientului de a alege furnizorul;
- Întelegerea clară a clientului este fundamentală pentru dezvoltarea serviciilor. Furnizorii de servicii publice trebuie să-şi identifice clienţii interni şi din afara organizaţiei şi nevoile lor de bază referitoare la servicii şi trebuie să îşi dezvolte procesele de servicii din acestă perspectivă;
- Procesele asociate serviciilor trebuie să fie transparente clientului, ele trebuind evaluate şi dezvoltate constant, clienţii trebuind să poată participa şi influenţa dezvoltarea de servicii;
- Procesul este producătorul fundamental al calităţii. Dezvoltarea constantă a aptitudinilor, competenţelor şi adaptării la activitate ale angajaţilor constituie o componentă esenţială a efortului pentru calitate;
- Responsabilii de sectorul public, managerii şi personalul unităţilor prestatoare de servicii trebuie să se angajeze ei înşişi la îmbunătaţirea continuă a calităţii, productivităţii şi disponibilităţii serviciilor;
- Evaluarea permanentă a serviciilor prestate, ca punct cheie în efortul pentru îmbunătăţirea calităţii serviciilor;
Impactul este atât direct (prin creşterea calităţii serviciilor prestate), cât şi indirect (prin îmbunătăţirea imaginii organizaţiei, clientul nostru simţind o apropiere din partea unităţii noastre în dorinţa de a-i cunoaşte problemele şi cerinţele şi de a veni în întâmpinarea acestora).
Toate acestea vin în întâmpinarea exigenţelor specifice şi implicite ale clienţilor săi în ceea ce priveşte preţul, cantitatea şi calitatea serviciilor, prin optimizarea folosirii resurselor, competenţei şi motivării personalului cât şi prin cerinţele impuse de un management bazat pe cele mai noi exigenţe.
Implementarea unui astfel de sistem dă încredere organizaţiei şi clienţilor săi că este capabilă să furnizeze produse care îndeplinesc în mod consecvent cerinţele tuturor părţilor implicate în desfăşurarea procesului.