Strategia de dezvoltare

Viziunea APAVITAL S.A.

La nivelul orizontului 2024−2028, viziunea societății APAVITAL este una integratoare, constituită dintr−o serie de valori și elemente fundamentale care stau la bază proiectării celorlalte componente ale strategiei de dezvoltare a a companiei:

  • consolidare, vizând continuarea procesului de expansiune și modernizare a rețelelor de apă și canalizare, respectiv de modernizare și retehnologizare a stațiilor de tratare și epurare a apei, cu îmbunătățirea permanentă a calității serviciilor livrate către consumatori;
  • reziliență, vizând îmbunătățirea permanentă a capacității societății de a practica un management strategic previzional, bazat pe anticiparea evoluțiilor mediului economicosocial și sporirea vitezei de reacție la acțiunile factorilor de influență externi, asigurând continuitatea afacerii;
  • investiții, vizând accelerarea investițiilor în capitalul uman, mijloace fixe și echipamente de lucru, investiții menite să asigure noi perspective de dezvoltare profesională și un standard înalt de calitate al serviciilor prestate;
  • inovare, vizând promovarea inovării de proces în vederea optimizării costurilor operaționale și a îmbunătățirii proceselor, cu impact în sfera creșterii calității serviciilor furnizare;
  • responsabilitate socială, atât în raport cu angajații, cât și în relația cu clienții și ceilalți stakeholderi ai societății.

Viziunea societății este, totodată fundamentată pe o politică de administrare care care integrează principii moderne de management, cum ar fi respectul față de stakeholderi, standardizarea și automatizarea proceselor, transformarea digitală, descentralizarea deciziilor, remodelarea culturii organizaționale pornind de la așteptările clienților/consumatorilor sau implementarea principiilor dezvoltării durabile.

 

Obiectivele fundamentale

Obiectivele fundamentale declarate pentru perioada 2024−2028 au la bază obiectivele strategice aferente perioadei anterioare, realizate și îndeplinite integral, în cadrul unei abordări bazate pe creșterea rezilienței, dezvoltarea sustenabilă și gestionarea eficientă a riscurilor:

1. Întreținerea continuă și supravegherea atentă a sistemelor de alimentare cu apă potabilă, a sistemelor de colectare a apelor reziduale și a sistemelor de epurare, din exploatare, având permanent pregătite echipe de intervenție rapidă.

2. Furnizarea apei potabile la parametrii de potabilitate impuși de normativele în vigoare, respectând principiile siguranței alimentului.

3. Folosirea celor mai bune produse aprovizionate, materii prime, reactivi și alte consumabile, care alături de tehnologiile folosite, să conducă la îndeplinirea cerințelor de calitate produselor furnizate clienților, în condiții de siguranță și eficiență.

4. Colectarea tuturor apelor uzate prin rețeaua de canalizare, epurarea acestora și tratarea nămolurilor, cu respectarea standardelor naționale și europene de calitate.

5. Monitorizarea permanentă a costurilor de operare și reducerea acestora prin inovația aplicată, standardizarea și automatizarea proceselor și implementarea indicatorilor de performanță.

6. Asigurarea îndeplinirii obiectivelor asumate prin Contractul de Delegare privind serviciile prestate în ariile de operare sistemelor de alimentare cu apă, canalizare și epurarea apelor uzate, urmărind satisfacerea cerințelor clienților, furnizarea continuă a serviciilor, urmărirea comportării în timp a construcțiilor și instalațiilor, precum și proiectarea și urmărirea execuției lucrărilor de reabilitare a obiectivelor exploatate.

7. Obținerea unei marje optimale de profit, care să permită dezvoltarea în continuare a activităților, susținerea proiectelor de investiții, rambursarea creditelor și motivarea resurselor umane.

8. Extinderea serviciilor furnizate, în conformitate cu strategia de dezvoltare a utilităților publice promovată de ARSACIS.

9. Dezvoltarea resurselor umane prin instruire permanentă, evaluarea atentă a angajaților, precum și prin implementarea planificării succesorale, asigurând astfel personalulcorespunzător calificat în ariile de operare administrate.

10. Menținerea preocupării față de securitatea și sănătatea angajaților, în conformitate cu prevederile legale incluse din Contractul Colectiv de muncă și cu standardele asumate în cadrul politicii de responsabilitate socială.

11. Aplicarea politicilor de management durabil în vederea utilizării eficiente a resurselor, evaluării riscurilor de mediu și îmbunătățirii eficienței energetice, precum și în scopul atenuării și adaptării la schimbările climatice.

12. Informarea, cointeresarea și educarea permanentă a clienților în privința gestionarii judicioase a apei și promovării bunelor practici privind protecția mediului.

13. Dezvoltarea continuă a rezilienței companiei și îmbunătățirea capacității de gestionare a riscurilor prin solidificarea planului de continuitate a afacerii, în conformitate cu cerințele standardelor de calitate implementate.

14. Transformarea digitală a societății prin remodelarea fluxurilor de lucru, folosind tehnologii digitale relevante, concomitent cu accelerarea ritmului de dezvoltare a competențelor digitale la nivelul personalului societății, deopotrivă în cazul specialiștilor și personalului utilizator.

15. Îmbunătățirea sistemului de management al securității informațiilor prin menținerea standardului ISO 27001:2018, a implementării cerințelor impuse prin directivele NIS 1 și 2, dar și prin asigurarea protecției datelor cu caracter personal în conformitate cu normele GDPR.

16. Menținerea acreditărilor Laboratorului Apă Potabilă și Laboratorului Ape Uzate în raport cu cele mai noi standarde în scopul respectării tuturor normelor în vigoare cu privire la calitatea serviciilor furnizate.

17. Menținerea cerințelor sistemului de management al siguranței alimentului conform SR EN ISO 22000:2005 și a certificării acestuia, prin identificarea pericolelor și riscurilor și controlul riguros a punctelor critice identificate pe fluxul tehnologic, asigurând furnizarea apei potabile fără niciun incident privind siguranța alimentului.

18. Menținerea cerințelor sistemului de management al responsabilității sociale conform SA 8000:2014 și a certificării acestuia, a documentelor oficiale internaționale și a recomandărilor la care acesta face trimitere, precum și a cerințelor legislației naționale aplicabile.

 

Opţiuni strategice

1. Accelerarea procesului de modernizare, retehnologizare, reabilitare și reconfigurare a obiectivelor aflate în administrare, cu scopul creșterii eficienței sistemului de alimentare cu apă, canalizare și epurare a apelor uzate, în condiții de siguranță privind sănătatea populației și protecția mediului, la nivelul întregii arii de operare.

2. Continuarea procesului de extindere a ariei de acoperire a serviciilor de alimentare cu apă și a serviciilor de canalizare atât la nivel național, cât și la nivel internațional, concomitent cu standardizarea proceselor operaționale la nivelul întregii arii de operare.

3. Creșterea permanentă a investițiilor în infrastructura sistemului de alimentare cu apă, canalizare și epurare a apelor uzate, atât prin majorarea volumului investițiilor realizate din surse proprii de finanțare, cât și prin accesarea de noi oportunități de finanțare din fonduri structurale și de coeziune.

4. Accelerarea proiectelor de gestionare a pierderilor de apă, prin implementarea sistemelor avansate de management al pierderilor.

5. Fundamentarea în continuare a tarifelor practicate pentru serviciile de apă și de canalizare, având la bază principiul acoperirii tuturor costurilor.

6. Consolidarea unei culturi organizaționale având drept valori fundamentale profesionalismul, competențele, colaborarea, responsabilitatea socială și stimularea performanțelor, cu scopul de a crea un cadru propice unei activități eficiente și eficace.

7. Valorificarea oportunitățile oferite de sectorul tehnologiilor digitale prin asimilarea și utilizarea adecvată a acestor tehnologii în activitatea curentă, atât la nivelul proceselor interne, cât și scopul creșterii gradului de digitalizare a interacțiunilor cu clienții.

8. Creșterea gradului de integrare operațională a proceselor interne și externe, prin utilizarea tehnologiilor informatice specifice și continuarea demersurilor de informatizare sau, acolo unde este posibil, automatizare a acestor procese.

9. Dezvoltarea capabilităților organizaționale în domeniul IT&C prin perfecționarea competențelor digitale pentru personalul de specialitate și cel utilizator, în scopul creșterii gradului de utilizare al sistemului informatic.

10. Continuarea procesului de transparentizare a politicii de administrare și management.

11. Întărirea securității cibernetice și consolidarea rolului sistemului de management al securității informației drept pârghie principală de solidificare a planului de continuitate a afacerii și de îmbunătățire a rezilienței și a capacității de răspuns a societății la provocările mediului extern.

12. Implementarea principiilor dezvoltării durabile, atât prin îmbunătățirea calității mediului înconjurător, protecția diversității și atenuarea și adaptarea la schimbările climatice, cât și prin utilizarea eficientă a energiei și a altor categorii de resurse.

 

Elemente de avantaj competitiv

Piața serviciilor de alimentare cu apă și canalizare prezintă particularitățile unei piețe oligopol (datorită regionalizării serviciilor de alimentare cu apă), sau chiar de monopol în majoritatea regiunilor datorită costurilor ridicate de pătrundere pe piață a altor operatori. Prin avantajul competitiv dobândit ca urmare a deținerii infrastructurii de operare, practic operatorii regionali de alimentare cu apă și de canalizare nu își pot extinde activitatea decât cu eforturi investiționale ridicate și, de regulă, în regiunile limitrofe celor la nivelul cărora operează în prezent.

În contextul acestor limitări, avantajul competitiv dobândit prin implementarea prezentei strategii poate fi interpretat strict prin prisma unor elemente de specificitate care conferă companiei o poziție de lider regional la nivelul pieței deservite. Astfel, principalele elemente de avantaj competitiv ale companiei APAVITAL S.A. sunt următoarele:

 

A. Stabilitatea situației economico-financiare

Strategia societăţii APAVITAL S.A. are în vedere valorificarea avantajului competitiv care rezultă din situația economico−financiară stabilă a companiei. Acest avantaj competitiv constituie o premisă principală a stabilității companiei pe termen scurt, mediu și lung, facilitând implementarea măsurilor de dezvoltare propuse prin intermediul documentelor programatice. De asemenea, credibilitatea, lichiditatea și solvabilitatea financiară a organizației, facilitează accesul companiei la surse externe de finanțare nerambursabilă.

 

B. Volumul ridicat de resurse financiare alocate investițiilor

O altă sursă de avantaj competitiv este volumul ridicat al investițiilor efectuate din surse nerambursabile externe, în principal în cadrul Proiectului regional de dezvoltare a infrastructurii de apă și apă uzată din județul Iași, finanțat în cadrul POIM. Având în vedere volumul de proiecte de investiții interne și externe aprobate, între care se numără și proiectul sus−menționat, APAVITAL S.A. se situează printre cele mai dinamice companii la nivel regional, deschizând astfel oportunități multiple atât în ceea ce privește extinderea pieței deservite, cât și cu privire la consolidarea situației existente, în planul resurselor umane, materiale și financiare.

 

C. Performanțele sociale

APAVITAL S.A. se află printre puținele companii din sectorul de activitate certificată privind respectarea cerințelor privind responsabilitate socială, definite conform standardului SA8000:2014. Manualul de management al responsabilității sociale reprezintă instrumentul principal de aplicare a politicii de responsabilitate socială a companiei APAVITAL S.A., conținând date privind metodologia utilizată pentru a asigura nivelul optim de implicare a părților interesate interne si externe, atât pe durata implementării, cât și pentru menținerea și îmbunătățirea continuă a sistemului. Manualul ține cont de cele mai bune practici internaționale cu privire la informare, comunicare, aplicare, verificare și monitorizare și accentuează principiile generale de implicare pe care compania le aplică in relaţiile cu stakeholderii.

 

D. Principii clare de administrare și management

Respectarea unor reguli de administrare care au la bază principiile guvernanței corporative și integrarea așteptărilor stakeholderilor, dar și integrarea unor opțiuni strategice de eficientizare a sistemului de management (accelerarea procesului de implementare a managementului prin obiective și standarde de performanță, promovarea unei culturi organizaționale bazată pe motivarea valorilor și pe stimularea performanțelor, creșterea gradului de informatizare cu scopul remodelării și automatizării proceselor operaționale și fluxurilor de lucru, accelerarea procesului de implementare a sistemului de tablouri de bord destinat managementului companiei etc.), constituie premise ale unei dezvoltări stabile și sustenabile.

 

E. Reputația de bun angajator la nivel regional

Nu în ultimul rând, o altă sursă de avantaj competitiv este reprezentată de reputația pe care APAVITAL S.A. a reușit să și−o formeze, la nivel regional, în ceea ce privește atragerea și menținerea de personal calificat. Astfel, APAVITAL S.A. este o companie atractivă pentru piața forței de muncă, cel puțin ca urmare a următorilor factori competitivi: siguranța locului de muncă având în vedere continuarea procesului de extindere a activității care va crea poziții vacante în organigramă, sistemul de management al performanțelor care stimulează recompensarea angajaților care își îndeplinesc obiectivele de performanță, valorile care formează cultura organizațională a companiei, diversitatea proiectelor implementate care creează provocări profesionale continue pentru personalul implicat, dar și responsabilitatea socială în raport cu angajații, certificată prin implementarea standardului SA8000:2014 și asumată la nivelul prezentei strategii prin intermediul principiilor de administrare a relației cu angajații.